© Komáromi Napsugár Óvoda 2018
Akkor jó a világ, ha jó benne gyereknek lenni.
Szolgáltatások
Gyógytestnevelés
Heti egy alkalommal a kiszűrt gyermekeknek
(Antalné Szalczinger Andrea)
Az óvodai
gyógytestnevelés
lényege, hogy a kezdődő
mozgásszervi
elváltozásban szenvedő,
valamint a
mozgásfejlődésben
elmaradt gyerekekkel
szakszerűen
foglalkozzanak. Speciális,
megelőzés-központú,
valamint mozgásfejlesztő
gyakorlatanyaggal megelőzzék, ill. gyógyítsák a már kialakult
elváltozásokat. A mozgásfejlődésben lemaradt, vagy
részképesség zavaros gyermekeket fejlesztése is feladatként
jelentkezik, természetesen mindezt az életkori sajátosságuknak
megfelelő játékos módszerekkel végzik.
A mindenkori cél az iskolaérettség, ill. hogy a tartó és
mozgatóapparátus megerősödjön, képes legyen alkalmazkodni az
iskolába kerüléskor a megváltozott körülményekhez., hiszen
egyik napról a másikra a gyermekek napi mozgásmennyisége
drasztikusan lecsökken iskolába lépés után.
Általában a nagycsoportos gyerekek kerülnek orvosi, esetleg
szakorvosi javaslat alapján gyógytestnevelési csoportba, melyet
jó esetben hetente egyszer 30-45 percben tartanak,
délelőttönként.
Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg
Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg Szöveg
Szöveg Szöveg
Logopédia
Heti két alkalommal
(Egyházi Emőke)
A 2017/18-as tanévtől kezdve, már nem csak az 5., hanem a 3.
életévüket betöltött gyermekeknek is logopédiai szűrésen kell
átesniük.
A szakszolgálat logopédusai minden tanévben (május) szűrik az
5. életévüket betöltött gyermek beszéd- és nyelvi fejlettségét.
3 éves korban a nyelvi fejlettség szűrése történik meg. Ekkor
még artikulációs szűrésre nincs szükség, mert ebben az
életkorban előforduló beszédhanghibák élettaninak tekinthetők.
5 éves korban kerül sor majd a beszédartikuláció szűrésére,
valamint annak megítélésére, hogy az írott nyelv (írás, olvasás)
elsajátításához szükséges különféle képességek szintje megfelelő
e.
Ovifoci
Heti két alkalommal
(Alasztics Benjámin, Egyed Máté)
A magyar sport jövője elképzelhetetlen a felnövekvő generációk
sikeres és minél szélesebb körű sportnevelése nélkül. Ma
hazánkban a gyerekek jelentős része szakavatott testnevelés
oktatás és készségfejlesztés nélkül marad, így nem csupán a
tehetségek időben történő felfedezésére kicsi az esély, de
egyúttal a sport jellem-, és közösségformáló ereje is háttérbe
szorul. Az Ovi-Foci, Ovi-Sport Program több sportág világszerte
sikerrel alkalmazott kispályás rendszeréhez hasonlatosan először
teszi lehetővé, hogy a labdarúgással történő ismerkedést már a
3-6 éves korosztály is intézményesített keretek közt tehesse
meg.
Az MLSZ óvodai országos programjának az a célja, hogy már a
legkisebb korosztályt is az egészséges életre, a mozgás
szeretetére nevelje, egyúttal biztosítsa a sportoláshoz szükséges
optimális feltételeket. Ehhez szorosan kapcsolódik az Ovi-Foci
Program.
Gyógypedagógiai foglalkozás
Szakértői vélemény alapján
(Pokornyiné Pintér Ildikó)
A gyógypedagógus feladatai sokrétűek. A köznevelési törvény
alapján a többségi óvodában a sajátos nevelési igény típusának
és súlyosságának megfelelő gyógypedagógus, konduktor
foglalkoztatása szükséges. A speciális szakképzettséggel
rendelkező szakember utazó gyógypedagógusi, utazó konduktori
hálózat útján is biztosítható.
A gyógypedagógus közvetlenül foglalkozik a sajátos nevelési
igényű gyermekkel, nyomon követi az érintett gyermek
fejlődését. Részt vesz a befogadó közösség felkészítésében,
rendszeresen hospitál az együttnevelést végző óvodai csoportnál.
Támogatja az óvodapedagógusok munkáját, javaslatot tesz az
egyéni fejlesztési szükségletekhez igazodó módszerekre,
speciális eszközök kiválasztására, segíti a szakértői vélemény
értelmezését. Kapcsolatot tart a szülőkkel a fejlesztés
sikerességét szolgáló ismeretek átadásával.
Néptánc
Heti egy alkalommal
(Méhes Kata)
A népi játékok közel állnak a gyerekekhez és szívesen vesznek
benne részt. A természetes versengések is sokkal vonzóbbak
számukra, mint a leültetős fejlesztések.
A néptánc és a népi játékok mindent átfogó, összetett
fejlesztősorként hatnak a kicsikre. Spontán fejlesztik a
következő képességeket: figyelmet, emlékezetet, szerialitást /
mozgások sorrendje/, taktilis /érzékelő/ csatornákat,
ügyességet, ritmusérzéket, érzelmi és szociális érettséget.
Egy jól kiválasztott játéksor tanítása örömet okoz felnőttnek,
gyermeknek egyaránt. Nem utolsó sorban, észrevétlenül
fejlesztenek.
Fejlesztő pedagógiai foglalkozás
Heti egy alkalommal
(Hegedűsné Baumann Dóra)
A fejlesztés nem azonos a változtatással, az erőltetett
rátanítással, a korrepetálással, amelyek direkt ráhatással gyors
teljesítmény-, vagy viselkedésváltozást eredményezhetnek.
A környezeti feltételek illesztése az érési folyamathoz a
fejlesztés lényege.
Ezek hiányában a
fejlődési folyamat:
A fejlődés soha nem
jelent egy egységes,
minden képességre
egyformán kiterjedő,
egyenes vonalú,
töretlen
fejlődésmenetet. A
gyermek egész
fejlődése a
különböző fejlődési
útvonalakból összetevődő háló, s ezek integrációja hoz létre egy
új minőséget a fejlődésben.
Ha megfelelő mennyiségű és minőségű inger éri az idegrendszert,
akkor a különböző képességek fejlődésében más-más időpontban
ugrásszerű változások figyelhetők meg. Ezek az úgynevezett
szenzitív (érzékeny) fázisok, vagy szakaszok, amelyekben a
gyermek különösen érzékeny egyes külsőhatásokra, a
fejlesztésre.
Ezeket az érzékeny periódusokat különös fogékonyság jellemzi
egy-egy pszichikus funkció (pl. percepció, mozgás, beszéd, stb.)
fejlesztése szempontjából.
A fejlesztés különbözőformái:
- Prevenciónak tekinthető a szenzitív periódusban alkalmazott
támasznyújtás,az éppen fejlődő pszichikus struktúrák
kibontakoztatását és begyakorlását biztosító környezeti hatás.
- Korrekció: a fejlődési ívben bekövetkezett megakadás,
lemaradás rendezésére irányuló beavatkozás. Az optimális
fejlődéshez a környezeti ráhatás tudatos alkalmazása – fejlesztés
– szükséges.
- lelassul, retardált fejlődési
menet következik be;
- egyes területeken lemarad a
fejlődés;
- egyes struktúrák között nem
alakul ki kapcsolat;
- egyes területeken a kapcsolat
labilis marad,
- egyes területeken a kapcsolat
hibásan jön létre.
A gyermekkori kezdődő
mozgásszervi elváltozások
nagy része tornával
gyógyítható, ezért van
igen nagy jelentősége a
prevencióban ennek a
tevékenységnek.